Dr Leila Walker, badaczka z brytyjskiej organizacji Futurelab komentuje: „Badania wskazują na to, że uczniowie czerpią bardzo duże korzyści z uczestnictwa w zajęciach i różnych naukowych doświadczeniach poza szkołą, od klubów harcerskich, aż po codzienne kontakty z rówieśnikami i dorosłymi. Takie korzyści to między innymi wyższe aspiracje, pewność siebie i wiedza specjalistyczna, wiele nowych umiejętności i kompetencje. Formalna edukacja młodej osoby również korzysta z takiego doświadczenia, ponieważ wiele z tych umiejętności – poczynając na większej odporności na przeciwności losu, aż po lepsze umiejętności społeczne, może być przekazanych w ten sposób. Zostało dowiedzione, że uczniowie o niskiej motywacji i niskich wynikach, mogą polepszyć swoje wyniki ucząc się na wiele różnych sposobów w innym miejscu niż szkoła."
Nieformalne nauczanie było główną propozycją Inkubatora Idei Futurelab 2008, za którego pomocą poszukiwano pomysłów na uświadomienie młodzieży, że wiele mogą wynieść z aktywności pozaszkolnej. Wybrane pomysły będą testowane przez Futurelab w tym roku, włącznie z Dream Catcher i ShoutBox. Dream Catcher (dosł. „łowca snów”) to przyrząd podobny do zegarka, który rejestruje kreatywną zabawę i doświadczenia małych dzieci. Wkraczając w ich niesamowicie bogaty świat (ten prawdziwy i wyobrażony), Dream Catcher pomaga bardzo małym dzieciom komunikować się i uczyć z rodzicami, innymi dziećmi i pierwszymi w swoim życiu nauczycielami. ShoutBox to narzędzie, które łączy ze sobą technologie mobilne i internetowe, które dają starszym dzieciom możliwość generowania i gromadzenia wielu różnorodnych form informacji, którymi mogą się potem dzielić na Facebooku.
Firma Mobile Pie, która zajmuje się produkcją mobilnych gier, była pomysłodawcą stworzenia ShoutBoxa. Richard Wilson, dyrektor firmy komentuje: „Uważamy, że nieformalne kształcenie jest ważne, ale niekoniecznie po to, żeby szkoły mogły się nim chwalić. Przede wszystkim trzeba pomóc młodym ludziom, aby zdali sobie sprawę ze swoich mocnych stron i mogli osiągnąć większąi pewność siebie. To również szansa, żeby nagradzać i chwalić dzieciaki za ich osiągnięcia bez normalnego obciążenia związanego z egzaminami i pracą na kursach. Z Shoutboxem, celowaliśmy w to, żeby użyć technologii, z którą młodzi ludzie już są zaznajomieni, tak, żeby zburzyć mur dzielący formalne i nieformalne kształcenie. Oczywistym wyborem stały się dla nas telefony komórkowe i serwisy społecznościowe.”
Futurelab uważa również, że istnieje przestrzeń i możliwości, żeby w ramach narodowych ram kształcenia wprowadzać innowacje i czerpać inspirację z nieformalnego kształcenia. Projekt Enquiring Minds (z ang. Dociekliwe Umysły), wspierany przez Microsoft, oferuje zupełnie nowe podejście do nauczania i uczenia się, gdzie dzieci pracują jako partnerzy ze swoimi nauczycielami nad tym, jak ułożyć ich program nauczania i wybrać metody, które najlepiej będą służyć jego realizacji. Celem jest to, żeby włączyć uczniów w proces kształcenia, pozwalając im korzystać ze swoich zainteresowań, zachęcać do zdobywania nowej wiedzy na własną rękę. Futurelab współpracowało ściśle z 10 nauczycielami i 120 uczniami, żeby dopracować to nowe podejście. Jest teraz gotowe do zaadoptowania przez nauczycieli, dzięki pomocy praktycznego przewodnika, dostępnego na stronie projektu.
Leila Walker podsumowuje: „Młodzi ludzie są zaangażowani w różne rodzaje nieformalnego kształcenia, od debat z przyjaciółmi i uprawiania sportu, po uczestnictwo w portalach społecznościowych. To dzieje się cały czas, ale niestety znika z pola widzenia nauczycieli i szkół. Wielkim pytaniem dla edukatorów jest to, jak oceniać takie aktywności i integrować formalne i nieformalne metody kształcenia bez uszczerbku na realizacji programu. Przede wszystkim warto, żeby pracujący z młodzieżą zaczęli pytać ją o pozaszkolne zajęcia, ale nie kierować nim – nauka nieformalna powinna zostać domeną młodego człowieka. A co więcej, uczniowie powinni mieć możliwość odnoszenia korzyści z tej swojej aktywności – oczywiście tylko jeżeli będą chcieli."
Zamieszczono dzięki EDUNEWS.pl
http://www.edunews.pl/index.php?option=com_content&task=view&id= 393&Itemid=15 2008-08-04